onsdag 2 juli 2008

Hummus med rostad paprika

En stor del av min matlagning är förvisso mer eller mindre improviserad, men det utesluter inte att jag har en del specialiteter på min repertoar, och detta är definitivt en av dem. Hummus som köps i butik eller serveras på caféer och restauranger är tyvärr ofta en luftig, blekbeige historia med vag kikärtssmak och är ibland så lös att den nästan är rinnande, och jag tycker den är riktigt trist. Det är sällan jag har blivit serverad riktigt god hummus.
Känner ni också så? Läs då detta inlägg extra noga, för här avslöjar jag vad som hittills varit en av mina stora kulinariska hemligheter, nämligen receptet på min egen hummus. Och detta är verkligen inte vilken som helst, utan det är den utan tvekan godaste hummus jag nånsin har ätit!
Samtliga ingredienser är viktiga, och tveka inte att ta i med rejäla mängder kryddor! Använd helst egenkokade kikärtor, de är så mycket godare än konserverade.
Här har jag dessutom lagt till rostad paprika till originalreceptet, den höjer det ännu mer.


250 gram torkade kikärtor
1-1½ dl kokspad eller vatten
1 röd paprika
3 eller fler vitlöksklyftor
1 knippa slätbladig persilja
Spiskummin
Paprikapulver, cayenne eller annan medelstark torkad chili
Havssalt
Svartpeppar
1-2 msk pressad citron
 
Olivolja



Blötlägg och koka kikärtorna enligt anvisning och låt dem rinna av, men spara ett par dl av spadet.
Rosta och skala paprikan. Lägg kikärtorna i en matberedare och mixa dem grovt tillsammans med lite kikärtsspad. Lägg i paprikabitarna och skalade vitlöksklyftor och mixa igen. Tillsätt sedan persilja och kryddor och mixa. Häll i citron och slutligen olja under mixning tills önskad konsistens uppnås.
Jag föredrar att göra min hummus relativt kompakt men samtidigt smidig så att den lätt kan bredas på bröd utan att riskera att den rinner av. Nyckeln till det är givetvis vätskemängden, och därför är det klokt att blanda i lite kokspad så att inte oljan och citronen utgör all vätska. Gör du hummusen utan paprika kan lite extra vätska behövas.

Idag blev hummusen givetvis det perfekta pålägget till det nybakade brödet.

3 kommentarer:

  1. värt att prova :D

    SvaraRadera
  2. det finns bra hummus att få ute, det som jag gillar bäst är reggev hummus och espressobar som ligger på ringvägen 145. http://www.alltomstockholm.se/profil.aspx?EntityID=2058088

    SvaraRadera
  3. Åh, vad gott!!! Hummus är en favorit som jag gör alldeles för sällan!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin