onsdag 20 augusti 2008

Brödpålägg på gula ärtor

Igår blev jag akut sugen på nåt gott pålägg till allt bröd jag äter. Jag hade inga kikärtor hemma så jag kunde inte göra hummus, men däremot hade jag massvis med torkade gula ärtor. Det här blev resultatet.

Torkade gula ärtor
Kumminfrön
Selleristjälkar
Vitlök
Färsk timjan
Ajvar relish (eller tomatpuré)
Citron
Salt
Svartpeppar
Kallpressad rapsolja

Blötlägg ärtorna över natten och koka dem mjuka. Häll av dem men spara kokspadet.
Rosta kumminfröna i en torr stekpanna. Lägg dem i en matberedare tillsammans med grovt skuren selleri och vitlök, rejält med timjan samt några matskedar kokspad och mixa. Tillsätt ärtorna samt ajvar eller tomatpuré efter smak och mixa till en tjock puré. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Sätt igång matberedaren igen och häll ned lite olja i taget tills önskad konsistens uppnås.

Rätten passar självklart även till varmrätter och sallader, eller som sås om den görs lös.

3 kommentarer:

  1. Jisses vad du är påhittig! Skulle behöva gå på veggo-kurs hos dig!

    SvaraRadera
  2. Det där lät riktigt gott, det måste jag testa någon dag!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin