torsdag 1 oktober 2009

Soppa på tre kålsorter

Häromdagen var jag inbjuden på middag hos några bekanta, och inte helt förvånande blev det min uppgift att tillaga själva maten. Då improviserade jag fram den här soppan. Det blev nästan fem liter soppa, för fyra personer, men efter en timme och ett antal portioner vardera var soppan plötsligt slut... Bättre betyg går väl knappast att få!
Olika kålsorter passar ofta mycket bra tillsammans, här valde jag att använda tre stycken. Lime tog jag med som en lite udda smaksättning och valde att endast använda en frukt så att smaken bara skymtade i bakgrunden.

Olivolja
Gul lök
Potatisar
Vitlök
Färsk grönkål
Blomkål
Broccoli
Zucchini
Grönsaksbuljong
Timjan, helst färsk men torkad går också bra
Matlagningsgrädde
Salt
Limezest och saft

Värm oljan på medelvärme i en stor gryta. Strimla löken tunt och låt den mjukna i oljan. Skiva potatisar och vitlök tunt. Skär loss grönkålsbladen från stjälkarna och bladen (om de är fina) från blomkålen. Skiva även grönkålsstjälkar och blomkålsblad och lägg dem i grytan tillsammans med potatis och vitlök. Fräs några minuter till under omrörning. Strimla grönkålsbladen, dela blomkål och broccoli i buketter och tärna zucchinin. Lägg alltihop i grytan och häll i buljongen. Tillsätt även timjan nu om den är torkad. Koka tills grönsakerna är mjuka. Mixa soppan med stavmixer, gärna grovt så det finns några bitar kvar. Tillsätt grädde och färsk timjan och smaka av med salt och lime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin