tisdag 9 november 2010

Chokladkaka med äpple och rosmarin

Under de senaste tre veckorna har jag ätit hembakade kakor eller pajer varenda dag, främst olika varianter med äpplen för att ta vara på höstens svenskodlade. Jag har aldrig varit ens i närheten av att bli trött på kakor, men jag har känt en längtan efter en riktigt kladdig chokladkaka. Jag har fortfarande en del äpplen kvar, så givetvis kombinerade jag dem med chokladen, och smaksatte med nyskördad rosmarin från min odling. Rosmarin passar oerhört bra med såväl äpplen som choklad (som t ex i mina chocolate chip cookies med rosmarin, hasselnötter och apelsin), och den gör sig förstås utmärkt i den här kombinationen. Mina mjuka kakor blir vanligtvis väldigt saftiga, och så även denna, men här valde jag att utöver kakao även använda hackad choklad som mjuknar och blir härligt kladdig utan att bli helt smält.
Det här är en helt fantastisk kaka som bör ätas varm så att chokladen kommer allra bäst till sin rätt!

4 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
4 tsk bakpulver
½ krm salt
4 msk kakao
½ dl råsocker
½ dl farinsocker
1 msk finskuren färsk rosmarin eller 2 tsk torkad 
1 ½ dl neutral olja
3 dl ljummet vatten
80 g mörk choklad
3 äpplen

Sätt ugnen på 180 grader.
Sikta alla torra ingredienser ned i en stor bunke och blanda väl. Tillsätt rosmarin (torkad bör stötas i mortel för att förstärka smaken), olja och vatten och rör ihop till en ganska lös smet. Grovhacka chokladen. Skala och kärna ur äpplena och skär dem i bitar. Vänd ned choklad och äpplen i smeten och häll upp smeten i en springform.
Grädda i ca 25 minuter. Njut!

1 kommentar:

  1. Jösses vad gott det låter! Den här ska jag prova imorgon till fredagsmyset :-)

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin