tisdag 12 april 2011

Linssoppans dag - linssoppa med chipotle och rostad broccoli

Idag, den 12 april, har utsetts till linssoppans dag som jag berättade igår, och självklart firar jag det! Min soppa innehåller några av mina favoritsmaker, allt från kummin och tomatpuré till rostad broccoli.

Har ni lagat linssoppa idag? Länka gärna till era recept i kommentarsfältet!


Olivolja
Gula lökar
Vitlök
Okryddad tomatpuré
Svartpeppar
Mald chipotle
Timjan
Oregano
Kumminfrön (gärna mortlade)
Salt
Lite strösocker
Gröna linser
Mjöliga potatisar
Morötter
Färsk broccoli med stam
Solrosfrön
Nypressad citronsaft

Värm ugnen till 220 grader.
Värm rikligt med olja i en stor gryta på spisen över medelvärme. Grovhacka och/eller strimla lökarna och sautera dem i 7-8 minuter. Lägg i skivad vitlök och någon minut senare tomatpuré, kryddor och socker. Sautera i ca 5 minuter till så att tomatpurén börjar bli karamelliserad. Lägg i linser och tunt skivade potatisar, häll på vatten och koka upp. Låt koka under lock ca 20 minuter. Tillsätt grovt skurna morötter och koka tills linserna är mjuka.
Ansa under tiden broccolin och skär den i bitar. Lägg dem i en form med lite olivolja och salt och rosta i ugnen 15- 20 minuter. Ta ut formen och blanda i solrosfrön när några minuter återstår av rostningen. Smaka av soppan med nypressad citron, häll upp i skålar och strö broccoli och solrosfrön över.

Jag rekommenderar även min underbara röda linssoppa med ugnsbakade citrusfrukter!

4 kommentarer:

  1. Min hyllning till linssoppan:
    http://metalmaten.blogspot.com/2011/04/de-fyra-elementens-linssoppa-en.html

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj, jag hade ingen aning om att det var linssoppans dag. Men den här favoritsoppan gör jag kanske imorgon och så vrider jag tillbaka klockan: http://densomaterpalsternackor.blogspot.com/2010/12/den-godaste-linssoppan.html

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde denna: http://saltosott.blogspot.com/2011/04/linssoppans-dag.html

    Annars är denna en stor favorit:
    http://saltosott.blogspot.com/2011/03/tomat-och-linssoppa-med-thaismak.html

    Hälsningar Therese

    SvaraRadera
  4. Glöm inte att fira linssoppans dag även i år : Imorgon smäller det!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin