onsdag 18 maj 2011

Potatissallad med haricots verts och gräslöksknoppar

Idag har jag tillbringat en hel del tid på odlingslotten, och flera timmars oavbrutet jobb gjorde mig riktigt hungrig. En av de få växter där som redan går att skörda är gräslök. De flesta plantorna har fått massvis med knoppar, och för att förhindra att de går i blom* plockade jag en mängd knoppar. Gräslök är ju fantastiskt gott i potatissallad, så det blev dagens lunch. Knopparna kan förstås ersättas med gräslöksstrån.

*Om gräslöken (detsamma gäller även basilika) går i blom upphör bladtillväxten, vilket är orsaken till att jag plockade knopparna. Om växten däremot klipps ned ibland ökar tillväxten.
De kommer få blomma så småningom, blommorna är ju också oerhört goda och vackra, men först vill jag äta mer blad!

Små potatisar av fast sort, gärna färska
Haricots verts 
Stjälkselleri
Färsk vitlök
Gräslök, gärna med knoppar
Kallpressad rapsolja, gärna med nötig smak
Salt
Svartpeppar

Koka potatisarna. Skär bönorna i bitar och låt dem koka med potatisarna under de sista minuterna. Häll av dem och tärna potatisarna. Skiva sellerin tunt. Finhacka vitlöken och klipp gräslöksstråna i bitar. 
Blanda allt i en skål.

3 kommentarer:

  1. Hej! Va många spännande recept du har här, var första gången jag tittade in här :) Har faktiskt letat förut efter vego-bloggar men inte hittat men nu så :)

    SvaraRadera
  2. Tackar!
    Jag har en hel del recept (omkring 250 stycken), så du har att göra ett tag... ;)
    Det finns massvis med vegobloggar och det verkar bli fler hela tiden. I högerspalten finns länkar till många av dem.

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig blogg, med många spännande recept! Den hamnar på favoritlistan!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin