fredag 17 juni 2011

Aprikos- och nektarinkaka med rabarber och kokos

Jag hade en hel del fina frukter hemma, och av nån anledning äter jag sällan frukter för sig själva som de är, utan jag brukar oftast baka något av dem, och så även ikväll. Färska aprikoser är oerhört goda när de är tillagade och varma (ännu godare än när de är råa tycker jag), så självklart använde jag dem i kakan. Aprikoser och nektarin kontrasteras med syrlig rabarber, sesamfrön och i bakgrunden finns svaga kryddtoner.
För första gången på så länge jag kan minnas bakade jag en kaka helt utan något annat mjöl än vete, och måhända hade kakan blivit ännu bättre med lite dinkelmjöl i, men den blev ändå helt underbar!

½ dl kokosflingor
3 msk sesamfrön
5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
½ dl ljust muscovadosocker
4 tsk bakpulver
½ krm salt
2 tsk kanel
½ tsk ancho chili
1 tsk vaniljpulver
2 små rabarberstjälkar
1 ½ dl neutral olja
3 dl ljummet vatten eller växtmjölk
2 nektariner
5-6 färska aprikoser
Råsocker

Värm ugnen till 180 grader.
Värm en torr stekpanna på medelvärme. Rosta först kokosen tills dem får färg och låt den svalna på ett fat. Gör sedan detsamma med sesamfröna. Var försiktig så de inte bränns.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke och tillsätt kokos och sesamfrön. Skala och skiva rabarbern tunt och blanda ned den. Tillsätt olja och vatten och rör ihop till en ganska lös smet. Häll upp den i en springform.
Skölj, halvera och kärna ur frukterna. Skär nektarinerna i klyftor och tryck ned frukterna i kaksmeten. Strö lite råsocker över.
Grädda i ca 25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin