onsdag 15 juni 2011

Färskpotatis- och puylinssallad med rabarber, avocado och friterade pitabröd

När jag gjorde färskpotatis- och nektarinsallad igår kokade jag en hel del extra potatisar, precis som jag brukar. Det är väldigt praktiskt att ha kokta potatisar i kylen som kan användas när som helst. Idag blev det ytterligare en sallad, men denna är vitt skild från den förra. På min kolonilott har gräslöken växt till sig och blivit ganska grov, vilket gör att den har den ganska uttalade löksmak som hör hemma i en sallad, istället för att "bara" vara en ört. Givetvis plockade jag med mig lite rabarber också, i ett försök att minska överflödet en aning... Rabarbern använde jag rå, så att den gav riktigt fin syrlig smak och samtidigt behöll sin vackra färg och knapriga konsistens. Jag valde några av de tunnaste stjälkarna jag hittade. Jag använder ingen vinäger eller citrus i salladen utan låter rabarbern ensam stå för syrligheten.
Hemma hade jag några pitabröd som börjat bli lite torra. Ett bröd skar jag i bitar som jag friterade, vilket blev ett utmärkt knaprigt inslag i salladen.
Det hela fullbordas av puylinser samt avocado, vilka är en klassisk kombination i mitt kök.

Puylinser
Färskpotatisar
Gräslök
Rabarber
Avocado
Olivolja
Salt 
Svartpeppar
Pitabröd


Koka linser och potatisar var för sig och häll av dem. Skär potatisarna i bitar. Strimla gräslöken. Skala rabarbern och skiva den ca 2 mm tunt. Halvera, kärna ur och tärna avocadon. Blanda allt detta i en skål, rör ihop olja med salt och peppar och vänd ned detta i salladen. Låt stå en stund innan servering.
Häll neutral raps- eller solrosolja i en vid kastrull eller stekpanna med höga kanter. Det behövs relativt lite olja, inte ens en centimeter djupt, eftersom bröden är platta. Jag brukar ställa in spisvärmen på steg fyra i en sexgradig skala. (Precis som vid all fritering, ha inte fläkten igång och ha ett passande lock tillgängligt om du behöver täcka över stekpannan!) Dela pitabröden längs med kanten och fritera en halva i taget. Se till att den är täckt av olja. Ta upp brödet med en hålslev eller metalltång när det börjat få färg och låt det rinna av i ett durkslag av metall. Ha koll på det hela tiden under friteringen eftersom det skiljer ett par sekunder mellan gott och bränt bröd, så ta inte upp det för sent.
Lägg i nästa brödhalva och gör om proceduren.Bryt bröden i småbitar när de svalnat.
Lägg upp salladen och strö brödbitarna över den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin