torsdag 12 april 2012

Puylins- och grönkålssoppa

Idag 12/4 är det linssoppans dag. Den instiftades i fjol, och då gjorde jag en linssoppa med chipotle-chili och rostad broccoli. Även i dagens soppa använde jag en kålväxt, och det blev ingen mindre än min allra största favorit grönkålen! Här valde jag franska puylinser, som passar utmärkt tillsammans med grönkålen, och de två är stjärnorna i den här soppan.
Självklart föredrar jag färsk grönkål, och här använde jag en del av den som jag frös in i vintras. Det går dock att använda färdigköpt finhackad fryst grönkål istället om ingen färsk finns att få tag på.
Jag vill även passa på att tipsa om min currysoppa med spenat, rotfrukter och linser, samt min magiskt goda linssoppa med ugnsbakade citrusfrukter.


Grönsaksbuljong och/eller libbsticka
Kumminfrön
Salt (tänk på att köpt buljong oftast är salt)
Puylinser
Färsk grönkål
Palsternackor
Purjolök
Vitlök
Nypressad citronsaft
Sesamfrön eller za'atar
Olivolja

Koka upp vatten med buljong och kryddor. Lägg i linserna, koka upp igen, sänk till medelvärme och låt linserna koka ca 15 minuter. Skär loss grönkålsbladen från mittnerverna. Skär nerverna i bitar. Skala palsternackorna, klyv dem på längden och tärna dem. Lägg i palsternackor och grönkålsnerver i kastrullen. Strimla grönkålsbladen och purjolöken och finhacka vitlöken och tillsätt dem i soppan ett par minuter efter de första grönsakerna. Låt koka ca 7-10 minuter till. Smaka av med citronsaft.
Häll upp soppan i skålar, strö på rostade sesamfrön eller za'atar och ringla över lite olivolja.

2 kommentarer:

  1. Vad gott det låter! Tänk, jag har inte ätit puylinser ännu, det får det bli ändring på snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste det verkligen bli ändring på! Jag har massvis med recept med puy- och belugalinser, så du behöver inte ens leta. Nu har du inga ursäkter kvar! ;)

      Radera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin