måndag 17 december 2012

Grönkålschips

Jag har ju tjatat i all oändlighet om grönkål, och nu blir det ännu mer! Inte nog med att grönkålen passar perfekt i oerhört många slags maträtter eller att det går att göra hummus på den eller att det går att dricka den i smoothies, utan det går till och med att förvandla den till delikata snacks!
Grönkålschips gör enklast på blad som är hyfsat släta. Är de väldigt krusiga får inte smaksättningen fäste lika lätt och det finns risk för att kanterna blir brända.

Jag brukar smaksätta med olivolja och flingsalt blandat med valfria kryddor. Just idag använde jag za'atar, men det går också att välja exempelvis rosépeppar, sesamfrön, kummin, paprikapulver, sumak eller spiskummin. Blanda olja och kryddor i en skål.
Börja med att riva bladen i lagom stora bitar (ta bort bladens mittnerver). Doppa därefter varje bit i kryddoljan och lägg dem på bakplåtspapper på en plåt.

Det finns två grundläggande metoder för tillagningen: hög värme respektive låg värme.
På hög värme, omkring 150-170 grader, krävs det bara några få minuter i ugnen. Vänd bitarna när ovansidan börjat bli krispig och inte längre är mjuk, och sätt in dem i ugnen igen. Passa dem noga så att de inte blir brända.
Låg värme är praktiskt taget så låg som det går att få i en ugn, 40-50 grader. Använd en träsked för att hålla ugnsluckan lite öppen om du vill att chipsen ska bli raw, eller använd en torkugn. Tillagning på låg värme tar ett antal timmar, varför jag sällan använder den metoden. Jag brukar helt enkelt göra så mycket chips att jag behöver kunna göra ett antal omgångar i följd, och då passar hög värme bättre.
Chipsen är färdiga när de är frasiga och inte är mjuka. Peta på dem med en gaffel för att känna efter.

6 kommentarer:

  1. Jag älskar, älskar, ä-l-s-k-a-r grönkålschips. Jag gör alltid mina på hög värme (200°) och smaksatta med olivolja, salt och sesamfrön. Då går dem fort att tillaga och ännu snabbare att äta upp...

    http://lillamatderiven.blogspot.se/2011/11/gronkalschips.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är onekligen en fördel med att använda hög värme, det där med att de blir klara snabbt. Jag brukar också vara otålig när jag gör dem eftersom jag vill äta dem så snart som möjligt.

      Radera
  2. Grönkålschips är ju så krispiga och goda. OCH passerar nästan som mat (och inte bara snacks) =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synnerligen nyttiga snacks i alla fall (i förhållande till många andra)...

      Radera
  3. Kul att se att du använder så mycket grönkål i matlagningen. En så grymt nyttig, vacker grönsak och är helt anpassat till vårt svala klimat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag instämmer helt med dig.
      Det finns nog ingen annan som använder så mycket grönkål som jag, skulle jag tro...

      Radera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin