tisdag 28 juni 2016

Favoritrecept i säsong - juni 2016

Det är dags för några nya säsongsfavoriter ur mitt digra receptarkiv. Sommarmat är ju till stor del fokuserad på färska grönsaker och frukter, och inte minst använder jag dem i sallader. Med nära 100 salladsrecept att välja mellan och ytterligare massvis med andra sommarrätter finns det fler än jag kan inkludera här, så jag rekommenderar verkligen att ni även går igenom receptindexet i högerspalten, där alla mina recept är listade efter recepttyp och ingredienstyp.



Här är några av mina sommarfavoriter:

Sommar innebär ju förstås även färskpotatis i mängder, och den använder jag ofta i sallader. Några av mina bästa är färskpotatis- och puylinssallad med rabarber, avocado och friterade pitabröd, färskpotatissallad med jordgubbar och rucola och rostad grön färskpotatissallad.

Jag älskar att använda frukter både i sallader och andra maträtter. En sommarfavorit är pakistansk mango, även kalla honungsmango, som torghandlare och vissa matbutiker brukar sälja under ett par månader. Den är gul, söt och oerhört mycket godare än den mango som säljs året runt, och jag rekommenderar att använda den i min krämiga lins- och mangosallad.

Pajer är också perfekt sommarmat eftersom de ofta är minst lika goda kalla som nylagade, och i sommarhettan kan det vara skönt med sval men mättande mat. Mangold är en annan råvara som är riktigt fin under sommaren, och den använder jag i min mangold- och lökpaj. Försök få tag på flerfärgad mangold om ni kan, det är en av de allra vackraste grönsakerna!

Sommarmat kan också innebära bufféer med en mängd lättare smårätter. Min nektarin- och avocadosalsa är en riktigt fruktig historia och passar utmärkt på en sådan.

Grillar ni behövs förstås några riktigt bra såser, och vad passar bättre än en gjord just på grillade råvaror? Jag rekommenderar verkligen min grillade paprikacreme med örter och bönor, som även den gör sig fint på en buffé eller på en macka.

Sommar är ju även fruktdesserternas kanske bästa tid. I min aprikos- och nektarinkaka med rabarber och kokos tar jag vara på inte mindre än tre av årstidens bästa råvaror. Just rabarber är ju en klassisk kombination tillsammans med jordgubbar, och kanske är den som allra bäst i min knäckiga rabarber- och jordgubbspaj med balsamico och mandlar.


Vilka är era bästa sommarrecept och favoritråvaror?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin