torsdag 15 december 2016

Clementinsallad med pistage och spenat

Som jag skrev i förra receptet häromdagen använder jag gärna clementiner i sallader, och den här ljuvliga lilla skapelsen är ett exempel på det. Olika smaker och texturer möts i en skenbart enkel sallad, men de är inte bara de tre titelingredienserna som sätter smak. Jag använde en riktigt god, relativt mild olivolja och det är dessutom viktigt att välja en högkvalitativ vinäger. Det är en sån detalj som kan lyfta en rätt rejält, och så är verkligen fallet här. Jag gjorde ingen vinägrett utan droppade istället oljan och vinägern över salladen så att smakerna blir mer framträdande, och här använde jag en vitvinsvinäger från brittiska tillverkaren Aspall som har en helt fantastisk, ganska mild syra. Definitivt en av mina favoritvinägrar!


Naturella pistagenötter
Clementiner
Babyspenat
Olivolja
Vitvinsvinäger
Salt


Rosta nötterna lätt i en torr stekpanna på medelvärme. Skala clementinerna, ta bort de vita hinnorna och dela frukterna i klyftor. Lägg upp spenaten på ett fat, lägg clementinklyftorna ovanpå och strö på nötterna. Droppa lite olja och vinäger över och avsluta med en aning nymalt salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin